Een eigen merk hebben is een onwijs breed begrip. Branding als begrip gaat over een compleet plaatje met verschillende subcategorieën. Aan de buitenkant merk je dat van een goede branding vooral sprake is wanneer je géén vragen hebt bij het ontdekken van een onderneming, of een bedrijf. Want ook dit is in principe een merk. ‘branding, wat is dat?’ is niet voor niets een vraag die regelmatig gesteld wordt. De reden hiervoor heeft alles te maken met de schaal waarop het begrip toegepast kan worden. Het betekent dat het eigenlijk volledig duidelijk is wat een bedrijf wilt zeggen en waar het voor staat. Zorgen voor een goede branding zit dus niet alleen in het hebben van een mooi ontworpen visitekaartje, al is dat wel een stap in de juiste richting. Hieronder wordt kort uitgelegd wat er bij branding het meest belangrijk is en hoe je dit kan toepassen op je eigen merk.
Verhaal
Achter elk merk staat een verhaal. En wat is dat voor verhaal? Nee, niet zoals je in een boek zou lezen, maar toch zijn er wel een paar overeenkomsten als je kijkt waar een verhaal aan moet doen. Een verhaal moet ten eerste kloppen. Het is de bedoeling dat je tijdens het lezen begrijpt waar het verhaal over gaat, je snapt wat er gebeurd, en ook al weet je niet hoe het afloopt: je voelt dat je kan vertrouwen op een passend einde. Bij branding draait het eigenlijk om hetzelfde. Je moet als merk kunnen laten zien waar je voor staat en er moeten best wat stappen gezet worden voordat je daar komt.
Proces
Het proces van branding begint dat ook altijd bij een concept. En je kunt een tof idee hebben, maar dat wilt niet zeggen dat het concept helder is. Een concept houdt ook in: het hebben van een visie, het hebben van een doelgroep. Het proces houdt in dat je gaat werken aan het creëren van een kloppend kader waarbinnen je kunt gaan werken. Zonder dit kader kun je alle kanten op schieten en dit is niet goed voor je branding. Het betekent dus ook keuzes maken, al is dat soms heel lastig.
Ontwerp
Het uiterlijk is niet alles, maar zeker niet onbelangrijk. Bij branding ga je in samenwerking kijken naar hoe je jouw verhaal visueel zo aantrekkelijk mogelijk kan maken. Hierdoor kan je op lange termijn herkend en herinnerd worden aan het ontwerp van jouw brand. Wanneer je dit gelukt is, heb je een stabiele basis om vanuit verder te werken.