Heb je een eigen bedrijfje en wil je graag stappen zetten naar een groter bedrijf? Dan is het belangrijk om te kijken welke mogelijkheden er allemaal zijn om als klein bedrijf te groeien. Kleine bedrijven kunnen vaak grote stappen zetten. Er zijn namelijk verschillende middelen die voor grote veranderingen kunnen zorgen.
Groeien door middel van vindbaarheid
Wil je als bedrijf sneller en meer gevonden worden? Dan is het verstandig om te kijken of je via verschillende wegen beter gevonden kan worden. Hiervoor kan je bijvoorbeeld een digitaal marketing bureau inschakelen. Een online marketing bureau kan je bijvoorbeeld helpen bij het verhogen van je domain authority. Dit is uiteindelijk een belangrijke indicator voor je website.
Evalueren en optimaliseren
Veel ondernemers hebben een sparringpartner, met deze persoon kan je nadenken over alles wat je doet en je helpen jouw doelen te bereiken. Naast het doelgericht houden (tip 1) is erg belangrijk, sparringpartners zijn ook een belangrijke drijfveer voor merkopbouw! Om te groeien kun je het beste in de spiegel kijken. Evalueer uw activiteiten, marketinginspanningen en gestelde doelen met sparringpartners. Dit levert u veel informatie uit de markt op. Daarnaast moet je veel communiceren met klanten, want zij zijn de belangrijkste mensen in je organisatie. Verzamel alle informatie, evalueer deze informatie en leer ervan. Hiermee kunt u uw merk verder uitbouwen. Dit is niet alleen slim om te doen voor jezelf en met je sparringspartner maar het is ook slim om dit in globale lijnen voort te zetten binnen je organisatie. Betrek je personeel mee in alles wat je doet. Samen kan je namelijk veel beter en sneller bouwen. Het is daarnaast belangrijk om te kijken wat je wel/niet gaat delen. Je wil namelijk niet dat er een bepaalde sfeer ontstaat bij bepaalde meetings. Wees daarom altijd kritisch met wat je vertelt zonder dat je een ander of verkeerd beeld schetst van de huidige situatie.
Zo kan je blijven groeien
Veel ondernemers zijn een eigen bedrijf begonnen, maar hebben niet direct nagedacht over het businessmodel. Voor de meeste bedrijfsmodellen kun je een substantiële groei in omzet en invloed realiseren. De essentie van het uitbreiden van je merk is om uw bedrijfsmodel schaalbaar te maken. Je bedrijfsmodel moet groter kunnen worden. Heb je bijvoorbeeld deelgenomen aan het consult? Op deze manier heeft u slechts x uur factureerbare tijd en is de schaalbaarheid niet erg hoog. Hoe maak je het model schaalbaar? Software heeft tegenwoordig veel mogelijkheden, waardoor het makkelijker wordt om uw waardepropositie uit te breiden!