Zodra je de sprong genomen hebt om voor jezelf te beginnen, begint het grote werk pas echt. Want er zijn tal van blogs die je vertellen hoe je een bedrijf kan beginnen, waar je aan moet denken, etc. maar er zijn maar weinig artikelen te vinden die je vertellen hoe je zo’n bedrijf vervolgens onderhoudt. Wat komt er na het succes van een volledig opgestart bedrijf, wat komt er na ‘en ze leven nog lang en gelukkig’? In deze blog vertel ik je het één en ander over het onderhouden van een bedrijf. Lees je mee?
Visie voor de toekomst
Ieder artikel over het starten van een bedrijf zal het bedrijfsplan noemen. In dit plan staat alles wat je wilt bereiken met je bedrijf en hoe je van plan bent dat te doen. Van visie tot praktische stappen, eigenlijk komt alles er wel in voor. En vooral die visie moet je erbij houden wanneer je eenmaal in het bedrijfsleven zit. Soms gaat die in de eerste maanden al verloren en dat is zonde. Je visie geeft je namelijk iets om achter na te jagen, een concreet doel waar je met jouw bedrijf naartoe werkt. Zo voorkom je dat je bedrijf stil komt te staan.
Alle appels aan de boom
Bijna ieder bedrijf heeft werknemers in dienst. De ene keer zijn dit er veel en de andere keer gaat het maar om één of twee personen. Hoe het ook bij jou zit, je moet altijd een oog houden op je personeel. Zo merk je het meteen als dingen goed gaan maar ook als er iets misgaat. Je kan dan makkelijker en sneller met elkaar in gesprek. En helaas horen slecht nieuws gesprekken daar ook af en toe bij. Jouw bedrijf is jouw prioriteit, wie draagt bij aan de groei van jouw prioriteit? Stel jezelf die vraag en zie je bedrijf voor je als een appelboom. Ieder blaadje, takje en appel moet iets bijdragen aan de groei van de boom. Anders kun je ze er beter uit halen.
Praktisch en geordend
We werken veel beter in een opgeruimde ruimte. Dus wanneer je die ruimte gevonden hebt, is het zaak om het ook geordend en schoon te houden. Zeker gezien de tijd waarin we nu leven, is dat heel belangrijk. Dit kan je doen door schoonmakbedrijven in te huren. Dat is een praktische stap die wellicht ook in je bedrijfsplan staat als het gaat om concrete dingen regelen zodra je tegen het begin van opstart aanzit, maar soms glippen die dingen er doorheen. Iedereen ruimt z’n rommel op, dan werkt iedereen ook makkelijker. Simpel toch?